Ångerrätt

Ångerrätt innebär att du har rätt att ångra till exempel ett köp från en online butik. När du köper något från en butik online och ångrar ditt köp har du alltså rätt att avbryta din beställning och få pengarna tillbaka. Vissa butiker har olika lång ångerrätt, därför är det viktigt att titta upp det innan.

Det är inte bara i en online butik du kan ha ångerrätt, vissa fysiska butiker erbjuder också ångerrätt. Om du köper någonting på till exempel Elgiganten har du oftast upp till 30 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har 30 dagar på dig att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.



Om du ångrar ditt köp i en online butik ska du alltid ta kontakt med kundtjänsten. Du kan antingen mejla eller ringa till kundtjänsten. Om du ångrar ett köp som du har gjort i en fysisk butik behöver du gå tillbaka till butiken så kommer personalen i butiken att hjälpa dig.

Vanliga frågor om ångerrätt

Har alla fysiska butiker ångerrätt?

Svaret på denna fråga är både ja och nej. Om du handlar i en klädbutik och ångrar ditt köp kan du alltid lämna tillbaka kläderna och få pengarna tillbaka så länge du inte har tagit av prislappen och använt kläderna, du får självklart prova kläderna.

Behöver jag ha mitt kvitto med mig när jag ångrar mitt köp?

Ja du behöver oftast alltid ha ditt kvitto med dig för att få ångra ditt köp. Om du har handlat i en online butik har du oftast fått ett kvitto till din mejl, om du inte hittar kvittot kan du titta i skräpposten.

Hur lång ångerrätt har jag?

Oftast har du mellan 14 och 30 dagars ångerrätt, men i en klädbutik brukar ångerrätten vara lite kortare. Det kan vara bra att titta upp hur lång ångerrätt du har innan du bestämmer dig för att köpa en vara. Du kan även avbryta ett köp innan du fått din beställning.